Sociologi

Huvudvärk. Känner en enorm prestationsångest och vill skriva något vettigt här, men min huvudvärk hindrar det. Istället så bidrar jag med ett urdrag ur The stand som jag fann väldigt träffande.

Om du kommer åt det här hållet igen och förnyar ditt erbjudande om att "hänga med", Stu, kommer jag antagligen att göra det. Det är mänsklighetens förbannelse. Flockinstinkten. Jesus borde ha sagt: "Sannerligen säger jag er, så snart två eller tre av er sluter er samman kommer ni vilja slå ihjäl någon annan". Ska jag tala om för dig vad sociologin lär oss om människor? Du ska få det i ett nötskal. Har du en ensam man eller kvinna så har du ett helgon. Har du två kommer de att bli förälskade i varandra. Har du tre stycken kommer de att införa den underbara förteelse som vi kallar "samhälle". Har du fyra så kommer de skapa en hierarki. Har du fem kommer de göra en till en utstötting. Har du sex kommer de att lägga till sig fördomar. Har du sju kommer de efter sju år att börja kriga igen. Människan kanske är skapad till guds avbild, men det mänskliga samhället är skapat till hans motståndares avbild, och det strävar alltid efter att komma dithän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0