Ingenting finns kvar

Anonym om Vad finns kvar? VAD:

vad gör man när man önskar att saker var annorlunda



Ibland önskar jag att jag kunde se alla dolda ansikten och tänka: ÅH, det är DU som undrar det och det. Fast jag är ju också dold. För vissa. Inte för alla. Det här är ju trots allt bara en random blogg. Undra om det finns någon mer jag. Inte bara jag, utan någon annan jag. Som också skriver såhär, med ett begränsat antal läsare. Ja älskade, världen är så begränsad. Så fattig. Visserligen så hade det varit svårare för 10 år sedan, då bloggar inte existerade. Då hade det här aldrig funnits. Den här platsen där ni läser en förvirrad människans tankar. Kan det verkligen bidra till någonting? Eller är det nyfikenheten som är drivkraften? Det gör mig detsamma. Det är jag som skriver och det är min uppgift, att bara skriva, inte att försöka tänka ut hur ni tänker. Det är meningslöst tankearbete.

Alltså. "Vad gör man när man önskar att saker var annorlunda?" Det är frågan. Det är egentligen en ganska svår fråga, eftersom jag inte känner till de avgörande faktorer som bidrar till detta tillstånd. Rent generellt sagt så är det ett stadium av meningslöshet eller att man ångrar någonting som man har gjort. Det är naturligtvis inte den enda förklaringen, men det är den mest logiska förklaringen som jag urskilja ifrån min egen synvinkel. ALLTSÅ, om man ska ställa sig den frågan så måste man ställa sig en annan fråga först. Hur är det nu? Varför vill jag att det ska bli annorlunda? Trivs jag inte i min tillvaro? Ångrar jag någonting? Fanns det någonting jag kunde göra bättre? Okej, jag ber ödmjukast om ursäkt, det där blev inte en fråga, utan fem. Fast det kanske resulterar i att det blir lättare. Hihi.

Eftersom jag inte vet varför saker ska vara annorlunda så kan jag inte ge ett konkret svar på frågan. Men vi antar att vi vet svaret på de frågorna som jag tidigare ställt och att vi nu konfronterar frågan i dess helhet. "Vad gör man när man önskar att saker var annorlunda?" När man önskar att saker var annorlunda så är man inte nöjd i den situation man befinner sig i. Det är en dålig situation. Den fråga som då kommer upp är den här. Har jag satt mig själv i den här situationen eller har jag blivit placerad i den? Ibland så kan man själv vara den som satt sig själv i skiten, i andra fall så kan man ha blivit knuffad ned i den. Fast även om du har blivit knuffad ned i skiten så finns det ett motiv bakom den knuffen, så det leder alltid till dig själv. Det finns förvisso fall då någon kanske har ljugit och på grund av det så råkar du illa ut och blir knuffad. Men även då så har den lögnaren ett SYFTE med sin lögn. Det leder alltid tillbaka till dig själv. Allt det som händer i din omgivning är en konsekvens - direkt eller indirekt - av dina handlingar. Så Ifall du önskar att saker och ting var annorlunda så har du satt dig själv i en situation som är svår att hantera.

Det finns dessutom ett annat ord som skulle kunna förstärka betydelsen i den här frågan. Frågan är ju "Vad gör man när man önskar att saker var annorlunda?" men tänk om den var "Vad gör man när man VILL att saker ska vara annorlunda. Det finns en enorm skillnad mellan dessa två innebörder, mellan "vill" och "önskar". När du vill någonting så vet du verkligen vad du vill, men du vet inte vägen dit. När du önskar någonting så vet du hur du INTE vill ha det och du vet inte heller vägen därifrån. När du vill någonting så är alltså motivationen mycket starkare än när du önskar någonting. Eftersom motivation är nödvändigt för att förstärka drivkraften så är det mycket lättare att vilja någonting. Även om målet kan tyckas omöjligt att nå så är du ändå i rörelse när du VILL någonting. Inte när du önskar. Då sitter du stilla. Stå inte stilla i livet.

När man önskar att saker vore annorlunda så måste man först veta vad man vill förändra i sin tillvaro. Men helvete, jag svarar ju inte på frågan. Vad gör man? Jo det ska jag tala om utifrån min egen förmåga. Du förändrar din tillvaro via dina egna handlingar. Du måste skapa en idé inom dig själv, ett mål. Så ska jag förändra min tillvaro. Så ska jag göra allt bättre. Därefter så måste du bygga upp en drivkraft för att nå det målet. Det här loppet kommer du springa ensam, så räkna inte med några vänner. Det här är ditt slag. Inte mitt. Ditt. Det som vissa tror är att förändringen kommer först vid mållinjen, men det är inte sanning. Förändring som sker pågår under hela loppet och gör dig starkare. Uttåligare. Loppet förbereder dig för livet, förändring är nödvändigt för att vi ska överleva livet. Du kommer klara det, för du har ett mål och du förändrar till tillvaro hela tiden. Sitt inte ned och önska att din tillvaro ska förändras! Lyft på din rumpa och spring i den tjocka leran tills mållinjen kommer. Det är först då som du kommer förstå din sanna karaktärsutveckling.

Du kommer alltid att vara vinnaren i det lopp som du deltar i.

(Att leva är att ständigt förlora medan att dö är den slutgiltiga segern)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad önskar du var annorlunda?

2010-10-26 @ 21:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0