Vad fick du för betyg?

Uppfyller du dessa kriterier?


Kriterier för betyget Godkänd

Individen tillägnar sig erfarenhet från skilda delar i sitt liv och påvisar samband och skillnader.
Individen diskuterar sammanhang, människor och bärande tankar i livet och redovisar sina intryck i tal och skrift.
Individen redogör för några betydelsefulla människor i sitt liv samt idéströmningar och inspiration.

Kriterier för betyget Väl godkänd

Individen planerar framställningar i sitt liv väl och förmedlar med stilistisk säkerhet i olika sammahang erfarenheter, kunskaper  och underbyggda åsikter på ett intresseväckande och övertygande sätt.
Individen analyserar och tolkar självständigt livets mening och använder sig litterära begrepp.
Individen reflekterar över de sociala situationer som uppstår när denne gör misstag samt tolkar över de faktorer som har lett till den situationen.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Individen upplever sociala situationer av många olika slag och diskuterar och analyserar hur jäkla sorgligt dennes liv är i förhållande till den miljö, den tid och det samhälle där denne föddes.
Individen tolkar kroppsspråk och uppfattar olika innebörder i livets faser.
Individen analyserar sina vänner istället för att älska dem och bedömer dem efter behov.


- Hej! Vad fick du för betyg på livet?!
- Jo, hej. Nää. Jag fick IG. Hade inte läst de där dammiga kriterierna. Fattar ändå inte vad de vill att vi ska lära oss.
- Jaha. Själv fick jag MVG. Vad tänker du göra nu?
- Jag vet inte. Jag måste väl antagligen skriva en ny uppsats så jag lär mig hur livet ska gå till. Jag har aldrig riktigt fattar det där med livet.
- Nää, vem har det egentligen.

(50 år senare)

- Hej! Nu har det gått exakt 50 år sedan vi pratade sist. Hur gick det med livet?
- Hahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahhah!


Och tystnaden väntar. Väntar.

(Tänk om kriterierna istället hade varit frågor)

Vilken färg har själen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0